9 november 2018

Wijziging toegang tot online klant omgeving

 

Zoals u van Namtob Bewind gewend bent werken wij graag zoveel als mogelijk transparant en overzichtelijk. Het gaat tenslotte om uw vermogen en uw situatie. Wij zijn als bewindvoerder een hulpmiddel en proberen u ten alle tijden zoveel als mogelijk mee te nemen in de stand van zaken.

Tot voor kort gebruikte wij hiervoor het Smart Kasboek. Raad te plegen via onze website www.namtob.nl

Door een verschil van inzicht in de gebruiksvriendelijkheid van dit systeem zijn we tot de conclusie gekomen dat we moesten wisselen van leverancier. Wij gingen ervanuit dat de ontkoppeling eind deze maand zou plaatsvinden. Helaas is dit per 01-11-2018 al gebeurd. U kunt dus per heden niet meer inloggen met uw oude gegevens.

We werken hard aan de overstap en kunnen u melden dat de gegevens bijna volledig zijn opgevoerd. Wel zijn we nog druk met het aanvullen van de schuldenmodule, mocht dit op u van toepassing zijn. In dit overzicht kunt u nu ook meekijken met de gedane aflossingen waardoor een duidelijker totaalbeeld zal ontstaan.

Wanneer u opnieuw gebruik wenst te maken van de online omgeving willen wij u via deze weg vragen ons een mail te sturen, dit kan naar info@namtob.nl zet u in het onderwerp: “aanvragen inloggegevens mijn onview”. Wanneer uw mailadres bij ons bekend is zullen wij u van inloggegevens en een korte beschrijving voorzien.

Met vriendelijke groet,

Team Namtob

6 november 2016

NAMTOB wijzigt haar bereikbaarheid

Een bewindvoerder dient in mijn ogen goed bereikbaar te zijn. Een rechthebbende moet weten waar hij of zij aan toe is. Namtob heeft sinds haar opstart in 2015 mooie stappen mogen maken, veel mensen verder kunnen helpen en is bovenal trouw gebleven aan haar basis waarden; persoonlijk contact, betrokkenheid en gedegen bescherming op financieel vlak. Dit is de markt niet on-opgevallen gebleven en daarom groeien we hard.

Als Bewindvoerder sta ik voor kwaliteit en kom ik graag mijn beloftes na. Naar zowel de rechthebbende als de verschillende betrokken organisaties zoals de gemeente, deurwaarders en de rechtbank. De groei heeft echter de nodige administratielast met zich meegebracht waardoor ik genoodzaakt ben de telefonische bereikbaar aan te passen.

Met ingang van 07-11-2016 geldt daarom de volgende bereikbaarheid:

"Artikel 8. Bereikbaarheid

Namtob Bewind is bereikbaar per post, e-mail of whatsapp, en is op maandag, dinsdag en donderdag telefonisch bereikbaar van 10:00 uur tot 15:00 uur, op woensdag van 10:00 tot 13:00 uur. Voorts is het altijd mogelijk een afspraak voor een persoonlijk gesprek te maken."

Ook blijft het uiteraard mogelijk om 24 uur per dag, 7 dagen in de week uw financiën in te zien via het SMART kasboek. Mocht u hiervoor nog geen toegang hebben neemt u dan vooral contact met mij op.

Met enthousiaste groet,

Patrick Botman

 

Beschermingsbewindvoerder / Eigenaar

Namtob Bewind

31 augustus 2016

Vanaf 01-10-2016 wordt Leusden nog mooier!

Vanaf 01-10-2016 wordt Leusden (Ut.) nog mooier!

Namtob vestigt zich namelijk aan de speelkamp 34, te Leusden. Maak een afspraak als je eens langs wilt komen.

Het postadres blijft ongewijzigd:

Postbus 1189, 3800 BD Amersfoort

11 juli 2016

NAMTOB ontvangt certificering branchevereniging NBBI

logo

Amersfoort, 06-07-2016

Vandaag heeft NAMTOB officieel de certificering ontvangen vanuit de branchevereniging NBBI. Zowel de organisatie als haar bewindvoerder zijn toegelaten tot de branchevereniging.

Over de werkwijze van de NBBI:

"Transparanter, kwalitatiever en betrouwbaarder

Wij kijken niet alleen naar de organisaties waarin bewindvoerders werkzaam zijn. De bewindvoerders zelf zijn degenen die het dagelijks werk doen en zij zijn wellicht belangrijker dan de organisatie die er achter staat. Om goed inzicht te geven in de kwaliteiten van een bewindvoerder en niet alleen de organisatie, geven wij de afzonderlijke bewindvoerders ook een certificering mee. Op deze manier kunt u, maar ook andere instanties, zien dat de bewindvoerder, waarmee u wellicht dagelijks te maken heeft, ook betrouwbaar is en expertise in huis heeft. Weet u namelijk wel welke capaciteiten de betreffende bewindvoerder bezit?

Elke organisatie en bewindvoerder die gecertificeerd zijn krijgen van ons een zogenaamde label. U kunt dan zien dat de organisatie voldoet aan alle gestelde voorwaarden, zoals die zijn opgenomen in de kwaliteitsverordening. De bewindvoerders zijn ook gecertificeerd en deze kunt u terugvinden op de ledenpagina.

Om misbruik van ons label te voorkomen dient ons label altijd door te verwijzen naar de ledenpagina en het daarbij betreffende lid. Indien het lid niet vermeld staat of geen certificaat zichtbaar op de ledenpagina heeft is deze geen volwaardig lid.

Voor de bewindvoerders zijn wij een digitale omgeving volop informatie en kennisdeling. Wij gaan samen verder waar de individuele bewindvoerder niet verder kan."

Bron: www.nbbi.eu

Bekijk de certificaten hier

2 maart 2016

Reizen met het openbaar vervoer, maar van welk geld?

Het is vrijdagmiddag 18:00 uur, ik zit in de trein onderweg naar Amersfoort vanuit Rotterdam. Een prima verbinding. Ik heb nu bijna een jaar gewerkt in Pernis Rotterdam en reis naast de auto af en toe ook met de trein, Amersfoort - Utrecht - Gouda - Rotterdam Alexandrium - Rotterdam Centraal. Overstap op de trein naar Schiedam Centraal om daar de metrolijn naar de Akkers te pakken. Dit zijn vier haltes en we zijn in Pernis.

Al met al ben je er 1,5 uur zoet mee. Een krantje lezen, administratie bijwerken of een whatsapp conversatie voeren, zo kom ik die tijd wel door. Maar waar ik me toch elke keer weer over verbaas zijn die kosten. Een ritje heen en terug kost toch snel € 30,- Als ik me dan besef dat sommige cliënten het met € 50,- per week moeten doen, zijn ze toch wel aardig beperkt in hun mobiliteit. Zelf heb ik me al vaker verdiept in de mogelijkheden hier wat op te besparen. Maar die zijn er voor mij eigenlijk niet echt.

Meestal werk ik 3 dagen in Pernis en de rest in Amersfoort. Een trajectabonnement Amersfoort - Rotterdam kost € 324,- per maand, met mijn reguliere kosten (27,60 per retour NS) kom ik uit op gemiddeld zo'n 358,80 per maand (op basis van 3 dagen in de week). Ik zou dan dus iets goedkoper uit zijn, maar zit dan wel aan de trein vast. En dat kan niet, want de auto is nodig om van Pernis naar de rechtbank te verplaatsen en naar de cliënten. Maar goed dat zijn details. Gelukkig komt mijn opdrachtgever me deels tegemoet in de reiskosten.

Toch zet het me aan het denken, informeer ik mijn cliënten altijd wel goed in de mogelijkheden. Is dit eigenlijk wel mijn taak?

Natuurlijk is dat mijn/onze taak als bewindvoerder. We verstrekken extra reisgeld als dit nodig is, maar daar moet dan wel budget voor zijn, wat er dan vaak weer niet is.

Na wat uitzoekwerk blijken er meer opties te zijn voor mensen die het, om welke reden dan ook, het net iets minder hebben.

OV:
* Vrij Reizen / 65 plus.
In sommige gemeentes kunnen mensen met een laag inkomen (bijstandsniveau) en mensen met een leeftijd van 65+ aanspraak maken op een vrij reizen kaart. Voor bijvoorbeeld de plaatselijke bus dienst of de metro en tram. Toch de moeite waard o dit uit te zoeken.

* Dal uren
Reizen in de dal uren. Als het lukt, dan is reizen buiten de spits misschien een optie. Ik was verbaasd over hoeveel dit scheelt bij bijvoorbeeld de NS. Voor € 99,- reis je onbeperkt in de daluren en het weekend. Daarnaast krijg je ook nog eens de 40% korting voor maximaal 3 medereizigers in de daluren

De daluren zijn op werkdagen tussen 09:00 uur en 16:00 uur en tussen 18:30 uur en 06:30 uur en in de weekenden en op feestdagen de hele dag.

Auto:
Ook als je zelf geen auto hebt zijn er genoeg initiatieven die er voor kunnen zorgen dat je toch gebruik kan maken van een auto.

* Carpool
Een carpoolwebsite pur sang.
www.blablacar.nl

1. Vind een rit
"je hoeft enkel je plaats van vertrek en aankomst in te geven met de reisdatum en dan kies je een bestuurder die dezelfde richting uitgaat."
2. Neem contact op
"Klik op de knop 'Boeken' of 'Boeking aanvragen' om online je zitplaats te boeken en te betalen."
3. Reis Samen
"Wees op tijd op de ontmoetingsplaats. Je betaald aan de bestuurder rechtstreeks of vooraf online.

www.karzoo.nl

Vergelijkbaar met blablacar. Tijdens het schrijven van deze blog had de van origine franse site nog wat problemen. Maar het principe is hetzelfde als bovenstaand.

* Huren, maar dan anders.
"Auto huren bij je buren". Mooier kan ik het niet omschrijven. Het komt er simpelweg op neer dat je een auto kan huren uit je nabije omgeving. Wie weet heeft de buurman of buurvrouw hem wel beschikbaar staan. Wel zijn de benzinekosten voor je zelf 😉
www.snappcar.nl

Snappcar geeft zelf de volgende voordelen aan:
- All risk verzekerd.
Je bent automatisch via Snappcar verzekerd. Ook de medepassagiers zijn verzekerd.
- 24/7 hulp bij pech
Het support team van Snappcar staat altijd klaar. Als het nodig is zorgen ze voor ondersteuning of vervangend vervoer, in heel Europa.
- Veilige community
SnappCar controleert altijd zorgvuldig de identiteit en online gegevens van elke nieuwe gebruiker. Zo houden ze (zo zeggen ze zelf) de community betrouwbaar.
- Financieel aantrekkelijk
Huren via Snappcar is 30-50% voordeliger dan huren bij een reguliere verhuurmaatschappij of traditioneel autodelen. Aldus Snappcar.

"Een auto als het jou uitkomt".
www.greenwheels.nl

Greenwheels gaat nog net even een stapje verder. Je neemt een abonnement a la NS. maar krijgt hiervoor een auto. Althans een aantal ritten.
Hoe het werkt?
Op ruim 1.700 goed bereikbare locaties staan deelauto's klaar voor jou. Je kunt ze ophalen en terug brengen wanneer je maar wilt. Dat scheelt een hoop gedoe (aldus greenwheels). Want zo hoef je nooit meer na te denken over verzekeringen, wegenbelasting, parkeren of onderhoud. En het is een stuk milieuvriendelijker.

Een vriendin van me gebruikt sinds kort greenwheels (hiervoor heeft ze nooit een auto gehad). Wat ook hier weer op gaat; zodra je de beschikking hebt ga je het gebruiken. De auto is dus snel gepakt waardoor de kosten toch ongezien weer kunnen stijgen. Neemt niet weg dat dit soms een prima oplossing kan zijn.

Hoef je minder ver? Neem dan gewoon de fiets of de benen wagen.

Inmiddels rijden we Amersfoort binnen er klinkt een vrolijke stem (zeker vrijdagmiddag ;)) door de speaker. ‘Amersfoort Centraal mensen, we rijden nu Amersfoort Centraal binnen. Dit is tevens onze eindbestemming. Vergeet niet uit te checken! En bedankt voor het kiezen van de NS.’ Ik denk bij mezelf… Had ik keuze dan?

16 november 2015

OPGELOST !

Weet u wat bewind inhoud? Sommigen interpreteren dit als 'Ja hoor, dan komen er geen deurwaarders meer aan mijn deur en zijn mijn schulden opgelost' of 'De bewindvoerder betaalt de schulden, ook als mijn inkomen het niet toelaat' tot  'Ik krijg helemaal geen post meer'.

Dit zijn maat een paar antwoorden die ik op bovenstaande vraag krijg. Helaas zijn het toch vaak misvattingen.

Ja, het klopt dat een bewindvoerder contact opneemt met de deurwaarders om zo tot een betalingsafspraken te komen. Zekerheid hierin is echter nooit te geven en de deurwaarder blijft gemachtigd om zich tot u te melden.

Ja, het klopt dat een bewindvoerder de schulden afbetaald waar mogelijk, maar wel vanuit het beschikbare inkomen/vermogen van de cliënt. Helaas hebben ook wij geen pot goud staan aan de andere kant van de regenboog. Wel een goede kop koffie!

Ja, het klopt ook dat de betrokken instanties worden verzocht zoveel als mogelijk de financiële post door te sturen naar het adres van de betrokken bewindvoerder. Dit is noodzakelijk om juist inzicht te krijgen in de situatie. Er is echter geen sprake van een post blokkade zoals bij curatele.

Met andere woorden, die liefdesbrief of leuke postkaart blijft u gewoon ontvangen :).

Maar wat is dan het verschil tussen een budgetbeheerder, bewindvoerder en curator?

Dit zit hem in verschillende zaken, de overheid heeft dit aan het begin van dit jaar erg helder uitgelegd in onderstaand document:

curatele-bewind-en-mentorschap-2015-januari

Schuldenvrij!

Over 3 jaar ben ik schuldenvrij!

Ook dit is helaas een misvatting, elke situatie is anders. Wat voor schulden zijn er? Hoeveel schuldeisers? Wat is uw inkomen? Welke stappen neemt u om het inkomen te verhogen? Bent u alleen of samenwonend? Zijn er kinderen? Bent u misschien al met pensioen? Dit zijn allemaal voorbeelden van situaties die invloed hebben op de uiteindelijke regeling.

Daarnaast hebben de schuldeisers vaak terecht een vordering op uw inkomen en deze moet op een correcte wijze worden terugbetaald. Er zijn dus heel veel verschillende factoren die bepalen hoe lang u er over doet om schuldenvrij verder te leven.

Ik zie het traject naar een schuldenvrij leven dan ook als een traject met heel veel 'milestones', iedere keer weer een stapje dichterbij. Of dit nou 1 jaar duurt, 3 jaar of misschien wel 10 jaar. U zult er hard voor moeten werken en zelf de verantwoording voor moeten dragen. Gelukkig staat u er in Nederland niet alleen voor en zijn er voldoende hulpverleners die bij willen schieten. Maar niet zonder medewerking!

Al met al is het dus niet zo dat wanneer u zich aanmeld bij een bewindvoerder er gezegd kan worden 'OPGELOST'.

Maar één ding weet ik wel, op die laatste milestone staat een bordje met juist die tekst erop!

You can do it!

 

7 oktober 2015

Uitdaging(en), géén proble(e)m(en)

Tijdens mijn jaarlijkse mountainbike avontuur in het Limburgse landschap eind september,  besefte ik me weer eens hoe wij als mens graag problemen zien. En we ons er soms te makkelijk bij neer leggen. Toch is dat eigenlijk gek, oké daar komt een steile klim aan, in een split second bedenk je je dat je versnelling een tandje terug moet, wellicht wel een heel verzet. Je gaat eigenlijk onbewust direct de uitdaging aan.

Waarom noemen we een probleem eigenlijk een probleem? Ik hoor het nog wel eens om me heen en mijn directe antwoord is vaak: ’Geen probleem, maar een uitdaging. Ga 'm aan!’ Soms denk ik wel eens, misschien ligt het aan mij? Toch zie ik het in de praktijk gelukkig ook vaak mensen doen, en hoe? Daar kan ik alleen maar respect voor hebben.

Dit doet mij bijvoorbeeld denken aan een vrouw die ik laatst heb mogen ontmoeten. Deze vrouw heeft de strijd met een vreselijke ziekte beginnend met de K overwonnen. Maar heeft in de tussentijd te maken gekregen met financiële problemen. Zich erbij neerleggen? Dat kwam niet in haar op. Wel wist ze dat ze hierin hulp moest zoeken. En dat heeft ze gedaan in de vorm van bewind voering. Het is voor haar niet makkelijk geweest en het zal de komende jaren ook echt niet makkelijk worden. Maar het doet me goed te zien dat ze bijvoorbeeld weer is aangesloten op warm water en dat haar schulden binnen de WSNP regeling nu worden afgebouwd. Ze kan zich focussen op een leven met rust en een schone lei.

Dit is natuurlijk een grote uitdaging geweest, soms zijn het echter maar kleine dingen. Ik probeer dan altijd maar te denken, blijf positief!

Zo kwam ik op de site http://www.successconsciousness.com/. Het is misschien wat Amerikaans, maar in de basis een mooie gedachte:

How to Be Positive

  1. Substitute your negative thoughts with positive ones. Substitute thoughts about poverty, with thoughts about wealth, weakness with strength, lack of self esteem with self esteem, disharmony with harmony. Whenever you catch yourself thinking negatively, fill your mind with opposite thoughts, of happiness and success.
  2. Focus on what you want, not on what you don't want.
  3. Focus your mind on the good things you already have in your life. This will cause them to increase in your life.
  4. Do not fill your mind with thoughts of lack. Think and believe that you already have abundance, success, love and happiness.
  5. Learn to feel, think and even act, as if you are already living the life you want. If you can feel, think and act consistently in this way, you will become happier, and will attract new opportunities into your life.
  6. Think about what you want, create a picture of it in youre mind, and make it very clear and precise. Hold it there and focus on it in a positive way, until it becomes a reality in your life.
  7. Always tell yourself, "I can", "I am able", "I can do it".
  8. Often, during the day, repeat positive affirmations about what you want. Do so with faith, feelings, intention and focus.
  9. Look for the good in every situation. There is always something good, or at least something useful to learn, even in difficult or unpleasant situations.
  10. Follow your positive thoughts with positive actions. It is not enough to think, you also need to act to make things happen.
  11. Always focus your mind on the full half of the cup, not on the empty half.
  12. Be aware of your company. Choose to be around positive people.
  13. Read about other people's success. Read things that inspire you and make you feel good.
  14. Focus your mind on how to be positive and you will discover more ways to be so.

In een notendop komt het er eigenlijk gewoon op neer dat je soms je gedachten wat moet bijsturen. Het is makkelijk om negatief te zijn, maar of dit je verder brengt? Ik denk dat iedereen daar het antwoord wel op weet.

Het moraal van dit verhaal? Kan niet bestaat niet. Ook jij kan je problemen aanpakken. Lukt je dit niet alleen? Dan is er vast iemand die je wilt helpen.

Op zoek naar meer inspiratie? Op www.365dagensuccesvol.nl lees je er van alles over.

26 augustus 2015

Vijf voor twaalf

‘Het is vijf voor twaalf, of was het nu vijf over twaalf?’ 

Het betreft een veel gebruikte uitdrukking in het bewindvoerdersvak. Ik moet bekennen dat ik deze uitdrukking ook zo nu en dan gebruik, maar de betekenis eigenlijk niet meer helemaal helder heb. Een paar minuten Googlen levert het volgende op:

"Om 12 uur breekt er een crisis uit en het is nu bijna te laat" 

Uiteindelijk brengt dit me ook op de uitdrukking te elfder ure ('op het laatste moment', 'als het bijna te laat is'). Deze uitdrukking slaat terug op de bijbel. Het elfde uur verwijst naar vijf uur in de namiddag. De Joodse werkdag liep namelijk van zes uur 's ochtends tot zes uur 's avonds. Na het elfde uur begon dus het laatste uur van de werkdag - het was zo ongeveer het laatste moment waarop een werkdag kon beginnen. Zo kon te elfde ure de betekenis 'bijna te laat' of 'nog net op tijd' krijgen. 

Nu snap ik ook gelijk weer waarom we deze uitdrukking zo vaak gebruiken in ons vak. 

Het komt namelijk voor dat mensen zich bij ons melden en er eigenlijk al sprake is van een vorm van crisis:

- Gas Water Licht is of wordt binnenkort afgesloten

- Staat inmiddels geregistreerd als wanbetaler van de zorgpremie (wat ook nog eens betekent lage dekking, hoge premie!)

- Er is een aankondiging van uit huis zetting op de mat gevallen.

Zoals ik in mijn vorige blogpost 'A new life' al schreef zijn er allerlei oorzaken te bedenken waardoor iemand zoiets ogenschijnlijk simpels als het beheren van je financiën niet meer kan. Veelal heerst er toch een vorm van schaamte waardoor we trachten het zelf op te lossen. Het vullen van het ene gat met het andere bijvoorbeeld. Dan kopen we de kleding maar op afbetaling bij de wehkamp. En de huur deze maand? Die betalen we maar een keer niet en proberen we later met een regeling wel af te bouwen, niet rekening houdend met de extra kosten (rentes of boetes) die alleen maar extra op het maandbudget drukken. 

Soms zelfs zo erg dat er dus al sprake is van een crisis situatie. Zonde als je het mij vraagt, want door eerder hulp te vragen en eerlijk te zijn over je situatie kan erger vaak voorkomen worden. Als bewindvoerder zijn er mogelijkheden om deze spreekwoordelijke klok terug te draaien maar ook wij kunnen niet toveren. 

Het moraal van dit verhaal? Voorkom dat die klok vijf voor twaalf slaat. Zorg voor inzicht en overzicht. Lukt dat niet? Vraag om hulp. Je hoeft niet alles zelf te kunnen.  

Op de site van het Nibud staat bijvoorbeeld een handige tool voor het bijhouden van een kasboek. 

19 augustus 2015

A new life

Sara Bareilles omschreef het prachtig in haar nummer 'December'

"But to get yourself a new life you've got to give the other one away"

In mijn werkzaamheden als bewindvoerder kom ik dagelijks situaties tegen waarin mensen door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer zien.

Schulden zijn opgelopen tot problematische aard. Het verlies van een baan zorgt voor een teruggang in het inkomen waardoor je aan het einde van de maand niet meer rond komt.

Maar wat ook kan is dat je door ziekte of een ongeluk niet meer je financiën zelfstandig kunt beheren.

Dit klinkt niet zoals je het jezelf had voorgesteld. Je was gewend die schoenen gewoon te kopen als je er tegen aan liep of bij de kassa van je favoriete supermarkt gewoon af te rekenen en niet op het totaalbedrag te hoeven letten. Om nog maar te zwijgen wat dit met een relatie kan doen. Soms is geld dan een vervelend middel maar wel noodzakelijk.

Levend in Nederland zijn er gelukkig genoeg mogelijkheden om de financiële zorgen te beperken. Er zijn bijvoorbeeld meerdere financiële vangnetten en voorzieningen. Er is nog genoeg werk te vinden. En in het aller laatste geval is er financiële hulpverlening welke in veel gevallen ook nog eens kan worden gefaciliteerd door de gemeente.

Samenvattend is in ieder geval één ding zeker, om dat betere nieuwe leven te pakken te krijgen is initiatief noodzakelijk en moet soms de spreekwoordelijke knop om met opofferingen tot gevolg.

Maak je situatie bespreekbaar. Ga bijvoorbeeld eens op bezoek bij maatschappelijk werk in je wijk of bel met de gemeente.

© NAMTOB
Beschermingsbewind 2018-2024.
NAMTOB Beschermingsbewind
is aangesloten bij: 

logo_nbbi-klein

Contact:

info@namtob.nl
Volg ons ook op LinkedIn!
033 - 737 05 40

Groen van Prinstererlaan 37b
3818 JN Amersfoort
KVK 90621662